Ultima actualizare: 6 iunie 2024
Executivul a adoptat joi o hotarare de aprobare a unui ajutor de stat individual de restructurare pentru compania TAROM, in valoare de pana la 471 milioane de lei (aproximativ 94,67 milioane de euro). Decizia vine dupa ce, pe 29 aprilie 2024, Comisia Europeana a autorizat planurile Romaniei de a acorda companiei aeriene acest ajutor, in conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Pachetul de restructurare prevede:
- 214,3 milioane de lei (circa 43 milioane de euro) pentru capitalizarea companiei in 2024 si acoperirea deficitului de lichiditati
- 12,5 milioane de lei reprezentand majorarea capitalului social efectuata in 2023
- 244,2 milioane de lei pentru rambursarea imprumutului acordat in 2020 ca ajutor de salvare, plus dobanzile aferente
Pasi concreti pentru revigorarea operatorului
Potrivit deciziei Guvernului, banii vor fi folositi de TAROM drept capital de lucru si pentru echilibrarea financiara a companiei in 2024. Astfel, se creeaza premisele pentru rentabilizarea si trecerea pe profit a operatorului aerian incepand cu anul acesta.
Consiliul Concurentei a confirmat ca actul normativ este in concordanta cu decizia Comisiei Europene si cu reglementarile nationale si europene privind ajutoarele de stat.
Pentru achizitionarea urgenta a noilor aeronave Boeing 737 MAX in iunie 2024, prima transa de 60 de milioane de lei va fi acordata din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului.
Ministerul Transporturilor va monitoriza implementarea masurilor din planul de restructurare 2021-2026 care a stat la baza deciziei CE de autorizare a ajutorului.
Aprobarea BCE, dupa o investigatie amanuntita
In iulie 2021, Comisia Europeana a deschis o investigatie aprofundata pentru a evalua daca masurile de restructurare preconizate de Romania pentru TAROM respecta normele UE privind ajutoarele de stat.

In urma acestei analize, au fost aprobate urmatoarele actiuni:
- Anularea unei datorii de 49,53 milioane de euro (246,19 milioane de lei) reprezentand valoarea ajutorului pentru salvare aprobat de CE in 2020, plus dobanzile
- Injectie de capital de 45,77 milioane de euro (227,5 milioane de lei)
Pachetul de restructurare notificat include masuri de rationalizare a operatiunilor, reinnoire a flotei invechite si reducere a costurilor la TAROM.
Sperante pentru revenirea pe linia de plutire
Desi compania aeriana de stat se confrunta de ani buni cu dificultati financiare majore, actualul plan de restructurare reprezinta o sansa pentru redresarea activitatii si stabilitatea pe termen lung a operatorului. Cu aprobarea Comisiei Europene si implicarea Guvernului in monitorizarea indeaproapa a implementarii masurilor, perspectivele de rentabilizare a TAROM incep sa prinda contur. Ramane de vazut daca managementul companiei va reusi sa valorifice aceasta oportunitate unica de revenire pe linia de plutire.
Sursa: HotNews.ro |
Sursa imagini: Tarom |
Subiecte abordate in articol: TAROM, ajutor de stat, restructurare, Comisia Europeana, transporturi aeriene