Un raport al Biroului National de Audit (NAO) a dezvaluit ca introducerea de catre Guvernul britanic a noilor controale la frontiera pentru marfurile provenind din Uniunea Europeana se confrunta cu „probleme semnificative”. Printre dificultatile majore se numara lipsa acuta de inspectori si intarzierile in adoptarea legislatiei necesare pentru sustinerea verificarilor.
Organismul guvernamental de supraveghere a cheltuielilor publice a avertizat ca planurile ambitioase ale Londrei de a crea pana in 2025 „cea mai eficienta frontiera din lume” sunt amenintate de lipsa unui „calendar clar si a unui plan integrat de punere in aplicare interguvernamentala”. De asemenea, strategia privind frontierele nu are o abordare coerenta la nivel national, diferitele aspecte fiind in responsabilitatea unor departamente individuale.
In ianuarie 2024, increderea Biroului Cabinetului de Ministri in capacitatea autoritatilor de a efectua controale fizice asupra importurilor de plante si animale, programate pentru luna aprilie, a fost evaluata ca fiind coda „galbena”. Ratingul de culoare „chihlimbar” a indicat existenta unor „probleme semnificative care au necesitat atentia conducerii”, chiar daca punerea in aplicare era considerata „fezabila”.
Lipsa de personal a reprezentat o „problema critica” pentru autoritatile britanice
Printre obstacolele majore s-au numarat:
- Dificultatile de recrutare si formare a inspectorilor autoritatilor sanitare portuare, guvernul recunoscand ca nu va avea din prima zi „100% din personalul de care are nevoie”.
- Ingrijorarile privind insuficienta legislatiei adoptate pentru a sustine noile controale de frontiera.
Aceste dezvaluiri vin la o saptamana dupa ce o pana de curent a provocat retinerea camioanelor la punctele de frontiera pentru pana la 20 de ore, afectand grav activitatea intreprinderilor de import care aduc marfuri din UE.
La 30 aprilie 2024, Guvernul britanic a introdus controale fizice asupra camioanelor cu produse de origine animala si vegetala provenind de pe continent. Masura reflecta controalele similare impuse de UE pentru importurile din Regatul Unit dupa iesirea tarii de pe piata unica, in 2021.
Raportul NAO a constatat ca, in ianuarie, Biroul Cabinetului a semnalat lipsa de personal drept o „problema critica”, alaturi de faptul ca nu s-a convenit inca o abordare privind conformitatea si aplicarea legii in domeniul controalelor la frontiera.
Gareth Davies, seful NAO, a declarat:
„Iesirea Marii Britanii din UE a creat o schimbare pe scara larga in ceea ce priveste aranjamentele pentru circulatia marfurilor peste granita. Cu toate acestea, la mai mult de trei ani de la incheierea perioadei de tranzitie, inca nu este clar cand vor fi instituite controale complete.”
Davies a avertizat ca, pentru a-si atinge obiectivele ambitioase privind frontierele, Guvernul britanic are nevoie de „o realizare si o responsabilitate solida – inclusiv de o abordare mai realista a transformarii digitale – impreuna cu o monitorizare eficienta pentru a permite imbunatatiri viitoare”.
Intarzieri si schimbari de abordare care au dus la cheltuieli inutile
Legile cruciale pentru desemnarea oficiala a punctelor de frontiera unde se proceseaza marfurile au fost adoptate de Parlamentul britanic abia in aprilie 2024. Totodata, guvernul a dezvaluit public ca va reduce unele controale pentru a evita perturbarile, cu doar cateva saptamani inainte de introducerea noilor masuri.
Punerea in aplicare a urmat dupa cinci intarzieri anterioare, care s-au intins pana in iulie 2021, inclusiv o revizuire a abordarii in 2022 ce a dus la reducerea semnificativa a numarului de verificari necesare.
Aceste intarzieri repetate si modificari ale strategiei au insemnat ca guvernul a cheltuit fonduri ale contribuabililor pentru infrastructura si personal care, in cele din urma, nu au mai fost necesare, precizeaza raportul:
- 72 de milioane de euro pentru achizitionarea sau construirea a doua locatii langa Dover, destinate initial sa fie puncte de control la frontiera, dar care nu au fost folosite.
- Peste 300 de milioane de euro pentru opt facilitati temporare de frontiera care au fost inchise.
Intre 2020 si 2021, autoritatile sanitare portuare au recrutat 520 de angajati pentru controalele la frontiera. Dupa schimbarea abordarii guvernamentale in 2022, 370 dintre acestia nu au mai fost necesari, doar o parte fiind redistribuiti catre autoritatile locale.
Raportul NAO critica, de asemenea, lipsa unui calendar clar privind momentul in care vor fi puse in aplicare politicile de realizare a strategiei si absenta unui plan integrat interguvernamental in acest sens.
Meg Hillier, parlamentarul laburist care conduce Comitetul pentru conturi publice (PAC), a comentat:
„O promisiune cheie a Brexit-ului a fost ca vom prelua controlul asupra frontierelor noastre. Cu toate acestea, la mai mult de trei ani de la incheierea perioadei de tranzitie, controalele complete ale importurilor nu sunt inca in vigoare. Intarzierile si schimbarile de directie au provocat costuri inutile pentru guvern si intreprinderi. Asa cum PAC constata adesea in cadrul guvernului, acest lucru ar fi putut fi evitat cu o viziune mai clara si o planificare mai buna.”
Evenimentele marcante de dupa iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana
Un purtator de cuvant al Guvernului de la Londra a precizat:
„Strategia noastra privind frontierele introduce controale esentiale, bazate pe riscuri, pentru a proteja Regatul Unit de daunatori si boli potential devastatoare. Și facem progrese semnificative, dupa ce am implementat cu succes noile controale in ianuarie si aprilie anul acesta, adoptand in acelasi timp o abordare pragmatica care reduce la minimum perturbarile. Pentru a veni in sprijinul comerciantilor, lansam, de asemenea, Ghiseul comercial unic, o poarta de acces unica si sigura, care va facilita furnizarea de informatii catre guvern atunci cand importa bunuri.”
Respingand criticile privind cheltuielile nejustificate si lipsa de planificare, autoritatile britanice accentueaza caracterul esential al noilor controale la frontiera, crucial pentru protejarea securitatii fitosanitare si zoosanitare a tarii. Cu toate acestea, raportul evidentiaza numeroasele probleme care planeaza asupra strategiei ambitioase de creare a „celei mai eficiente frontiere din lume” pana in 2025, de la lipsa de personal pana la deficientele de coordonare interinstitutionala.
Sursa controverselor se regaseste in insasi amploarea si complexitatea provocarilor logistice si operationale generate de noile aranjamente comerciale post-Brexit. Cum va reusi Guvernul britanic sa gestioneze aceste dificultati ramane o intrebare deschisa, ale carei raspunsuri vor influenta major circulatia marfurilor intre Regatul Unit si partenerii economici europeni.
Sursa imagini: Unsplash
Subiecte abordate in articol: controale frontaliere, Brexit, cheltuieli publice, comert