H&M, al doilea cel mai mare retailer de moda din lume, a inregistrat anul trecut in Romania o cifra de afaceri record de 1,3 miliarde lei, in crestere semnificativa fata de cele 976,7 milioane lei raportate in 2002. Pe langa avansul substantial al vanzarilor, gigantul suedez a reusit sa isi dubleze si profitul net pe piata locala, acesta ajungand la 66,7 milioane lei, comparativ cu 32,5 milioane lei in anul precedent.
Retailerul a mentinut un numar relativ constant de angajati in Romania, de 924 de persoane. Rezultatele pozitive vin in contextul in care H&M s-a confruntat recent cu provocari logistice, fiind nevoit sa amane inceputul unor campanii de primavara/vara din cauza crizei de securitate din regiunea Marii Rosii.
Criza din Marea Rosie afecteaza lanturile de aprovizionare
Tensiunile geopolitice din zona Marii Rosii au avut un impact semnificativ asupra transportului maritim, multe companii fiind nevoite sa evite tranzitarea Canalului Suez. Atacurile militantilor au determinat redirectionarea vaselor portcontainer in jurul Capului Bunei Sperante, la extremitatea sudica a Africii, ceea ce a condus la cresterea costurilor de transport si intarzieri in livrarea marfurilor.
Pentru H&M, aceste perturbari logistice s-au tradus prin amanarea unor campanii de moda programate pentru sezonul de primavara/vara. Hainele si incaltamintea produse in fabricile din Asia au ajuns cu intarziere pe rafturile magazinelor din Europa, inclusiv in Romania.
Cu toate acestea, gigantul suedez a reusit sa depaseasca cu brio aceste provocari, asa cum demonstreaza rezultatele financiare record obtinute pe piata locala. Strategia de adaptare rapida si flexibilitatea operationala par sa fi fost elementele cheie care au permis H&M sa isi mentina cresterea accelerata, in pofida conditiilor dificile.
Expansiunea continua a H&M in Romania
Succesul inregistrat de H&M in Romania in 2023 confirma potentialul semnificativ de crestere al pietei locale de fashion retail. Cu un apetit tot mai mare pentru brandurile internationale si o clasa de mijloc in expansiune, consumatorii romani reprezinta o tinta atractiva pentru marile lanturi de magazine.
H&M opereaza in prezent o retea extinsa de unitati in Romania, fiind prezent in majoritatea centrelor comerciale importante din tara. Retailerul pune accent pe accesibilitate si diversitatea ofertei, propunand colectii in tendinte la preturi competitive.
An | Cifra de afaceri (milioane lei) | Profit net (milioane lei) | Numar angajati |
---|---|---|---|
2022 | 976,7 | 32,5 | 920 |
2023 | 1.300,0 | 66,7 | 924 |
Tabel: Evolutia principalilor indicatori financiari ai H&M Romania in 2022 si 2023
Pe langa magazinele fizice, H&M a investit masiv in dezvoltarea prezentei online, oferind clientilor posibilitatea de a achizitiona produsele si prin intermediul platformei proprii de e-commerce. Aceasta abordare omnichannel a permis companiei sa raspunda eficient nevoilor in schimbare ale consumatorilor si sa valorifice oportunitatile generate de cresterea accelerata a comertului electronic in Romania.
Perspective pozitive pentru viitor
Avand in vedere ritmul alert de dezvoltare si apetitul romanilor pentru moda accesibila, este de asteptat ca H&M sa continue trendul ascendent pe piata locala si in anii urmatori. Retailerul suedez are in plan extinderea retelei de magazine, precum si consolidarea operatiunilor de e-commerce pentru a-si consolida pozitia de lider in segmentul fashion.
Totodata, H&M pune un accent tot mai mare pe sustenabilitate si responsabilitate sociala, aspecte care devin din ce in ce mai relevante pentru consumatorii romani. Prin initiative precum colectarea hainelor uzate si utilizarea materialelor reciclate, compania isi propune sa contribuie la dezvoltarea unei industrii a modei mai prietenoase cu mediul.
In concluzie, performanta remarcabila a H&M in Romania in 2023, in pofida provocarilor logistice generate de criza din Marea Rosie, demonstreaza rezilienta si capacitatea de adaptare a retailerului suedez. Cu o strategie bine pusa la punct si o intelegere profunda a nevoilor consumatorilor locali, H&M este bine pozitionat pentru a-si mentine traiectoria ascendenta si a ramane un actor cheie pe piata de fashion retail din Romania in anii ce vor urma. Ramane de vazut cum va evolua dinamica acestui sector extrem de competitiv si care vor fi urmatoarele mutari strategice ale gigantului suedez pentru a-si consolida suprematia pe plan local.
Sursa imagini: Getty Images
Subiecte abordate in articol: H&M, retail, Marea Rosie, profit