22.9 C
București
25 iulie 2024

Noile reglementari UE privind emisiile ar putea duce la prabusirea calatoriilor aeriene ieftine in Europa

Citeste si ...

Comisia Europeana urmareste sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera, sa creasca eficienta energetica si sa accelereze tranzitia catre surse de energie mai ecologice. In acest scop, au fost introduse noi reglementari pentru sectorul aviatic prin reforma Sistemului de comercializare a emisiilor (ETS). Principalele prevederi vizeaza eliminarea treptata a permiselor de emisii gratuite pentru companiile aeriene si reducerea treptata a limitei anuale de emisii.

Cresteri masive de pret pentru bilete de avion

Potrivit datelor Comisiei Europene, preturile biletelor de avion in interiorul UE au fost cu 20-30% mai mari in vara anului 2023 comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei. Aceste cresteri au fost cauzate de cererea mare, cresterea preturilor la combustibil si intreruperile lantului de aprovizionare.

Insa, este de asteptat ca tarifele sa continue sa creasca in urmatorii ani, odata cu intrarea in vigoare a noilor reglementari ETS. Incepand din 2024, permisele gratuite de emisii vor fi eliminate treptat pentru companiile aeriene in urmatorii trei ani.Practic, acestea vor trebui sa suporte integral costurile cu combustibilii, inclusiv pentru cei mai putin poluanti, care sunt mai scumpi decat combustibilii traditionali.

In plus, limita anuala de emisii ETS urmeaza sa fie redusa treptat in urmatorii ani, ceea ce va duce la cresterea pretului certificatelor de emisii scoase la licitatie. Unele state membre precum Franta au sustinut chiar impunerea unui pret minim fix pentru zborurile in interiorul UE.

Scadere prevazuta pentru cererea de calatorii aeriene

Conform asociatiei Air Companies for Europe, costurile pentru indeplinirea noilor standarde UE in 2030 vor fi de 13-14 ori mai mari decat in 2019 pentru companiile aeriene. Daca aceste cresteri masive de pret vor fi transferate integral catre consumatori, cererea pentru calatoriile aeriene va scadea semnificativ.

Un studiu realizat de think tank-ul SEO Amsterdam Economics estimeaza o scadere de peste 8% a calatoriilor aeriene intra-UE in 2030 si de aproximativ 12% in 2035. Aceasta tendinta este inevitabila daca UE isi doreste sa atinga obiectivul de neutralitate climatica pana in 2050.

Citeste si...
Cum a reusit un furnizor de energie sa aduca lumina in vietile a mii de romani nevoiasi in 9 ani?

Cu toate acestea, in ultimii ani, companiile aeriene low-cost au permis persoanelor cu venituri mici sa calatoreasca intre statele membre UE, democratizand astfel accesul la transportul aerian. Noile reglementari ameninta acest lucru, restrangand mobilitatea si oportunitatile de calatorie pentru o parte a populatiei.

Lacuna pentru aviatia privata

In timp ce transportul aerian de linie va fi afectat semnificativ, pare sa existe o lacuna pentru aviatia privata, care este cu mult mai poluanta. In medie, zborurile private emit de 14 ori mai mult CO2 per pasager decat zborurile regulate.

Un grup de state membre precum Austria, Țarile de Jos si Franta au cerut oficial masuri specifice privind reglementarea avioanelor private. Insa, Potrivit rapoartelor de presa, Comisia Europeana pare a aborda sectorul aviatic in ansamblu, fara reguli speciale pentru aviatia privata, cel putin deocamdata.

In absenta unor reglementari la nivel european, unele state iau masuri proprii. Franta a discutat despre interzicerea zborurilor private si impunerea unei taxe speciale. Aeroportul Amsterdam Schiphol intentioneaza sa restrictioneze accesul avioanelor private, iar Spania are in vedere interzicerea zborurilor private pe rute scurte.

Noile reglementari UE privind emisiile ar putea duce la prabusirea calatoriilor aeriene ieftine in Europa
Noile reglementari ue privind emisiile ar putea duce la prabusirea calatoriilor aeriene ieftine in europa

Pentru a atinge obiectivele climatice ambitioase, UE a stabilit noi reglementari care vor creste semnificativ costurile pentru companiile aeriene si, implicit, preturile biletelor de avion. Se estimeaza o scadere importanta a cererii de calatorii aeriene in urmatorii ani, afectand grav sectorul low-cost care a democratizat accesul la zbor. In contrast, aviatia privata, mult mai poluanta, pare a nu fi atat de afectata de aceste reglementari. Doar unele state membre iau initiative pentru a umple acest gol legislativ.

In viitor, este posibil ca accesul la transportul aerian, o facilitate odata la indemana majoritatii, sa devina din nou un lux. Ramane de vazut cum vor echilibra autoritatile europene nevoia de protejare a mediului cu asigurarea mobilitatii pentru toti cetatenii.

Distribuie acest articol util prietenilor si lasa un comentariu cu parerea ta! Impartaseste-ti perspectiva asupra schimbarilor necesare pentru un viitor mai durabil.

Citeste si...
Inteligenta artificiala, un "tsunami" ce loveste 60% din locurile de munca

Sursa imaginii: Unsplash

Subiecte abordate in articol: emisii, UE, aviatie, reguli, clima

Baza de expertiza si date: Comisia Europeana, Parlamentul European, Airlines for Europe, think tank-ul SEO Amsterdam Economics, rapoarte de presa, oficiali guvernamentali din statele membre UE.

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Ultimele articole