Situatia santierului naval din Mangalia s-a agravat brusc dupa ce compania Damen Holding B.V. a deschis in instanţa un proces prin care cere declansarea procedurii falimentului pentru Damen Shipyards Mangalia SA, invocand datoriile acesteia.
Compania Damen Holding B.V. din Olanda a initiat un demers juridic cu scopul de a declara insolventa societatii Damen Shipyards Mangalia SA, care opereaza santierul naval din Mangalia si care are datorii substantiale catre firma mama. Procesul a fost inregistrat marti, 28 mai, la Tribunalul Constanta, iar urmatorul termen de judecata a fost stabilit pentru data de 14 iunie.
Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a avut miercuri o intalnire cu conducerea santierului naval si cu reprezentanti ai sindicatului muncitorilor, pentru a discuta situatia critica in care se afla unitatea.
Procedura insolventei ar putea fi o oportunitate, sustine ministrul Economiei
In ciuda aparentelor, Ştefan Radu Oprea considera ca o eventuala intrare in insolventa a santierului naval nu ar fi neaparat un lucru negativ. El a dat exemplele Hidroelectrica si Romaero, companii care au trecut cu bine prin astfel de situatii si unde lucrurile functioneaza.
„Din punctul meu de vedere, nici procedura insolventei nu este un lucru rau, pentru ca poate crea oportunitati. Hidroelectrica de la insolventa a ajuns sa fie cel mai mare IPO in Europa, cea mai buna listare la bursa. Deci se poate trece si printr-o astfel de etapa”, a declarat ministrul Economiei.
Totodata, el a precizat ca directoratul santierului, desi nu avea in mandat obligatia de a gasi noi lucrari, face demersuri in aceasta directie de mai multa vreme, existand negocieri pentru contracte atat pe termen scurt cat si lung.
Decizia instantei este asteptata. 78% din personal va intra in somaj tehnic
Potrivit informatiilor furnizate de Cuget Liber, reprezentantii sindicatului au primit o notificare conform careia, in perioada 3 iunie – 31 decembrie 2024, pana la 1.038 de angajati din totalul de aproximativ 1.300, reprezentand 78% din personal, vor intra in somaj tehnic.
Ministrul Oprea a precizat ca pana la pronuntarea instantei in legatura cu insolventa, exista resurse financiare in interiorul companiei pentru a-i proteja pe lucratori in aceasta perioada, dar si posibilitatea intrarii in somaj tehnic, cu revenirea lor la munca imediat ce vor fi contracte noi.
„Suntem in contact cu sindicatele, am fost in santier de mai multe ori, am vorbit cu ei, le-am explicat unde suntem, de ce s-au intamplat aceste lucruri. Cred ca apararea intereselor statului roman si ale lucratorilor din Romania este atributul pe care trebuie sa-l exercitam noi ca reprezentanti ai Guvernului”, a adaugat ministrul Oprea.
Statul roman urmeaza sa apere interesele proprii si ale angajatilor
Ministrul Economiei a subliniat ca Guvernul trebuie sa apere interesele angajatilor santierului naval, dar si pe cele ale statului roman in cadrul acestei proceduri. El sustine ca resursele financiare existente si posibilitatea intrarii in somaj tehnic pot atenua socul pentru muncitorii de la Damen Shipyards Mangalia pana la reluarea lucrarilor.
Situatia santierului naval de la Mangalia ramane extrem de delicata, insa ministrul are sperante ca falimentul nu inseamna neaparat sfarsitul acestuia. Hidroelectrica este oferita ca exemplu ca o companiepoate iesi intarita printr-o asemenea procedura. Ramane de vazut ce va decide instanta si ce planuri concrete are statul roman pentru a proteja aceasta unitate strategica din industria navala.
Sursa imaginii: Captura de ecran
Subiecte abordate in articol: Mangalia, santier naval, faliment, Damen Shipyards
Informatiile prezentate in articol provin din declaratiile ministrului Economiei si din analiza evenimentelor si datelor furnizate de Cuget Liber.