Curtea Constitutionala a luat o decizie controversata, respingand sesizarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie asupra ordonantei ce comaseaza alegerile locale cu cele europarlamentare. Aceasta hotarare transanta lasa in vigoare prevederile criticate privind organizarea dublului scrutin la data de 9 iunie 2024.
Potrivit surselor citate de Agerpres, CCR a respins marti, 14 mai, obiectia ridicata de ICCJ in legatura cu OUG 21/2024 privind unele masuri pentru organizarea alegerilor din 9 iunie. Decizia alimenteaza dezbateri aprinse in spatiul public, unii considerand-o un pas inapoi pentru democratie.
Cronica unui caz controversat
Ordonanta de Urgenta 21/2024, publicata pe 8 martie, a starnit reactii puternice prin comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare. Articolele incriminate limitau reprezentarea partidelor in Biroul Electoral Central (BEC) la formatiunile cu grup parlamentar in 2020 sau mandate la europarlamentarele din 2019.
Partidul Reinnoim Proiectul European in Romania (REPER) a ripostat printr-o actiune in instanta dupa ce cererea sa de reprezentare in BEC a fost respinsa pe 16 martie. Desi au castigat mandate in PE in 2019 pe lista USR-PLUS, reprezentantii REPER nu au fost admisi in organism conform prevederilor OUG.
Partid | Reprezentanti in BEC conform OUG 21/2024 |
---|---|
PSD, PNL, USR, AUR, UDMR | Da – au avut grup parlamentar in 2020 |
PSD, PNL, USR, AUR, UDMR, Pro Romania, PMP | Da – au obtinut mandate la alegerile europarlamentare 2019 |
REPER | Nu – desi are 5 europarlamentari alesi in 2019 pe lista USR-PLUS |
- REPER a deschis initial un proces la ICCJ atacand procesul-verbal de constituire a BEC, dar contestatia a fost respinsa.
- Ulterior, la 19 martie, Inalta Curte a admis o cerere REPER de sesizare a CCR privind exceptia de neconstitutionalitate a OUG 21/2024 in ansamblul sau.
Dupa cum remarca analistii politici, includerea sau excluderea unor partide din organismul de conducere a scrutinului poate influenta semnificativ corectitudinea procesului electoral.
„Componenta BEC este un aspect esential pentru organizarea unor alegeri corecte si echitabile. Orice restrictie nejustificata poate submina increderea cetatenilor in proces”, avertizeaza Cristian Parvulescu, presedintele Pro Democratia.
Motivarea surprinzatoare a CCR
In pofida criticilor si contestatiilor formulate de REPER si societatea civila, Curtea Constitutionala a respins sesizarea ICCJ intr-o sedinta de judecata desfasurata marti, 14 mai. Decizia cu iz de surpriza lasa in vigoare OUG 21/2024, inclusiv prevederile ce limiteaza accesul partidelor in Biroul Electoral Central.
Inalta Curte argumentase ca respectiva ordonanta incalca dreptul la vot si discrimineaza unele partide, dar motivarea CCR ramane deocamdata un mister. Asteptam cu interes publicarea motivarii integrale pentru a intelege mai bine ratiunea juridica ce a stat la baza acestei decizii surprinzatoare.
Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, „CCR duce o politica imprevizibila, osciland frecvent intre decizii care apara si decizii care submineaza statul de drept”. El atrage atentia ca judecatorii constitutionali pot afecta grav principiile democratice prin interpretari neasteptate ale legislatiei.
In tabara de sustinatori ai comasarii scrutinelor se invoca argumente economice si logistice. „Organizarea separata a celor doua tipuri de alegeri ar fiinsemnat cheltuieli duble pentru bugetul de stat in 2024. Comasarea este o solutie rationala in situatia actuala dificila”, apreciaza senatorul PSD Lucian Romascanu.
Pe de alta parte, vocile critice atrag atentia asupra riscurilor de confuzii la vot si posibilei deturnari a scrutinului local de catre jocurile de interese la nivel national:
„Alegerile locale au o miza strict comunitara si trebuie sa ramana independente de calcule partizane pe plan central. Prin comasare, riscam sa se foloseasca scrutinul local pentru a obtine un avantaj electoral in lupta pentru europarlamentare”, considera eurodeputatul Renew Europe Ramona Strugariu.
Ce urmeaza in fierbintele dosar al alegerilor din 9 iunie?
Decizia CCR pune capat unui lung sir de contestatii juridice si permite autoritatilor sa demareze efectiv organizarea dublului scrutin de la 9 iunie. Cu toate acestea, problematica comasarii ramane fierbinte si vom asista probabil la noi dezbateri pe aceasta tema sensibila.
Urmeaza ca partidele admise in BEC sa-si desemneze reprezentantii si sa inceapa pregatirile pentru o campanie electorala pe doua fronturi simultan – atat pentru alegerile locale, cat si pentru cele europarlamentare. Vom urmari indeaproape dinamica acestui demers si reactiile formatiunilor excluse din conducerea procesului.
Concomitent, ramane de vazut daca REPER sau alte organizatii vor continua batalia juridica pe calea altor sesizari sau vor imbratisa calea protestelor si actiunilor de strada. Ținand cont de caracterul extrem de sensibil al acestei teme pentru toate partidele, ne asteptam la o intensificare a dezbaterii publice in perioada urmatoare.
Prin natura sa, procesul electoral starneste intotdeauna controverse si pasiuni aprinse. Va invitam sa urmariti indeaproape evolutiile din acest dosar exploziv si sa impartasiti parerea dumneavoastra in sectiunea de comentarii.