22.8 C
București
19 iunie 2024

8 raniti dupa ce turbulenta puternica a lovit un zbor Qatar Airways

Citeste si ...

O alta sperietura majora a avut loc duminica la bordul unui avion de pasageri, in zborul Qatar Airways QR017 de la Doha la Dublin. Șase pasageri si sase membri ai echipajului au fost raniti dupa ce aeronava a intampinat turbulenţa puternica in timp ce zbura deasupra Turciei.

Incidentul a venit la scurt timp dupa ce saptamana trecuta un britanic si-a pierdut viata intr-un zbor dramatic Singapore Airlines de la Londra la Singapore, in cursul caruia turbulenţa severa i-a aruncat pe pasagerii fara centuri pe tavan. Zeci de persoane au fost ranite atunci.

Aeronava a aterizat in siguranta la Dublin, insa opt persoane au ajuns la spital

Dupa ce zborul QR017 a aterizat conform programului la Dublin inainte de ora 13:00, opt dintre pasagerii si membrii echipajului raniti au fost transportati la spital pentru ingrijiri medicale suplimentare.

Potrivit autoritatilor aeroportului din Dublin, aeronava Qatar Airways a fost intampinata pe pista de echipaje de urgenta si servicii de pompieri si salvare. Toti pasagerii au fost evaluati medical inainte de a debarca, iar opt dintre ei au fost dusi la spital.

Paul Mocc, unul dintre pasagerii de la bord, a declarat pentru RTÉ ca a vazut oameni „lovind tavanul” si mancare si bautura imprastiata peste tot. El a remarcat si membri ai echipajului care schiopatau, infasurati in bandaje, dar a laudat efortul acestora de a continua sa deserveasca in conditii dificile.

„O ancheta interna este in desfasurare”, a comunicat Qatar Airways intr-un comunicat, confirmand ca un „numar mic de pasageri si membri ai echipajului au suferit rani minore in timpul zborului” si sunt acum sub ingrijire medicala.

Turbulenţa severa devine o ameninţare tot mai frecventa pentru avioanele de pasageri

Acest incident tragic pune inca o data sub semnul intrebarii siguranta zborurilor de pasageri in conditii de turbulenta atmosferica extrema, un fenomen care devine din ce in ce mai frecvent pe masura ce schimbarile climatice perturba curentii de aer.

Saptamana trecuta, Geoffrey Kitchen, un britanic de 73 de ani din Thornbury, Gloucestershire, a murit dupa ce zborul sau Singapore Airlines spre Singapore a intampinat o cadere brusca care i-a aruncat in tavan pe pasagerii fara centuri. Kitchen si sotia sa plecasera intr-o vacanta in Australia, dar batranul suferea deja de probleme cardiace, iar autoritatile tailandeze au precizat ca a facut probabil un atac de cord in urma socului.

Citeste si...
Germania restrictioneaza utilizarea armelor furnizate Ucrainei pentru a nu lovi Rusia

Un videoclip socant surprins de un pasager a aratat cabina avionului Singapore Airlines ravasita, cu bagaje si resturi de alimente imprastiate peste tot si mai multi pasageri sangerand abundent dupa ce au fost aruncati cu violenta pe tavan si pereti. Cel putin 30 de persoane au fost ranite atunci, noua dintre ele grav.

Incidentele de acest fel arata pericolul real al turbulentelor neasteptate chiar si pe zborurile de rutina, precum si nevoia de sporire a masurilor de siguranta si instruire a pasagerilor.

Turbulenta pune siguranta la grea incercare, iar companiile aeriene sunt obligate sa ia masuri

Expertii aeronautici avertizeaza ca turbulenţele atmosferice severe sunt din ce in ce mai frecvente din cauza schimbarilor climatice si reprezinta una dintre cele mai mari amenintari la adresa sigurantei traficului aerian. Desi pilotul are instructiuni de a evita astfel de conditii prin redirectionarea zborului pe alta ruta, turbulenta „neregulata” este dificil de anticipat sau evitat.

8 raniti dupa ce turbulenta puternica a lovit un zbor qatar airways
8 raniti dupa ce turbulenta puternica a lovit un zbor qatar airways
Tipuri frecvente de turbulenţa atmosferica
Turbulenţa de unda – provocata de lanturi montane sau cladiri inalte. Este frecvent intalnita si usor de evitat.
Turbulenţa convectiva – cauzata de jeturile de aer cald din nor. Este cea mai periculoasa forma, asociata frecvent cu furtuni si poate provoca chiar prabusirea aeronavei.
Turbulente in culoarul de aer lasat de avioane – sunt provocate de miscarea aerului impins in lateral de aeronave. Pot fi evitate prin pastrarea unei distante adecvate.

Dupa seria de incidente recente, organisme ca Organizatia Aviatiei Civile Internationale (ICAO) si Administratia Federala a Aviatiei (FAA) din SUA promoveaza masuri mai stricte pentru avertizarea pasagerilor sa ramana cu centurile legate tot timpul pe durata zborului.

De asemenea, unele companii aeriene precum Singapore Airlines si-au revizuit politicile si au facut obligatoriu ca toti pasagerii si membrii echipajului sa-si lege centurile cand se afla pe scaune, chiar si atunci cand nu sunt avertizati de turbulenţe iminente.

Alternative hi-tech pentru depistarea precoce a turbulentei

In fata acestor incidente tragice, cercetatorii lucreaza la solutii hi-tech avansate pentru a preveni ravirile neasteptate cauzate de turbulenţa:

  • Sisteme radar de avertizare a turbulentei – pot detecta formatiunile de nori si curentii de aer ascendenti asociati cu turbulenţele periculoase. Sunt insa limitate de raza scurta de scanare.
  • Senzori laser – pot mapa densitatea aerului din fata aeronavei pentru a detecta „golurile de aer” caracteristice turbulentei puternice, pana la o distanta de 10-20 km.
  • Sisteme radar Doppler – pot detecta miscarile aeronavelor si unghiurile de inclinare rapida asociate cu intrarea accidentala in zone de turbulenţa extrema.
  • Retele de senzori bazate pe satelit – Detectoarele montate pe avioane transmit date in timp real privind conditiile de zbor prin sateliti catre centrele de monitorizare la sol. Pot genera avertizari precise pentru zonele cu turbulente intense.
Citeste si...
Israelul invoca tunelurile din Gaza pentru a-si justifica ofensiva militara - Egipt acuza incercarea de prelungire a razboiului in scop politic

Atat pilotii, cat si pasagerii sunt sfatuiti sa ia toate masurile de precautie pentru a evita riscurile de ranire in timpul zborurilor. Centurile ar trebui purtate tot timpul, pentru a preveni accidentele potential fatale.

Cauzele turbulentei viitoare vor trebui investigate mai indeaproape

In pofida tuturor masurilor de siguranta, este dificil sa previi complet accidentele cauzate de turbulenţa neasteptata. Factorii climatici, traficul aerian si erorile umane pot contribui la aceste incidente potential mortale.

Anchetele privind cauzele exacte ale turbulentei severe care a lovit zborurile recente trebuie sa fie deosebit de riguroase. Pe masura ce se acumuleaza mai multe date, va fi posibil sa se identifice modelele care duc la astfel de perturbatii ale aerului si sa se elaboreze strategii eficiente pentru a le evita.

Pentru sistemele high-tech menite sa detecteze timpuriu turbulenţa extrem de periculoasa ramane totusi o provocare de depasit limitarile teoretice si practice. Impactul economic si costurile dezvoltarii acestor tehnologii avansate reprezinta obstacole serioase in calea implementarii lor pe scara larga.

Intre timp, companiile aeriene sunt indemnate sa-si revizuiasca politicile de siguranta si pregatirea echipajelor, iar pasagerii trebuie sa ia in considerare sfaturile expertilor si sa evite riscurile atunci cand calatoresc cu avionul.

Nu uitati sa distribuiti acest articol pentru a creste gradul de constientizare cu privire la amenintarile reprezentate de turbulenţele in aviatie si sa lasati un comentariu mai jos cu opiniile si experientele dumneavoastra in legatura cu acest subiect.

Sursa imaginii: Frecventa incidentelor de turbulenţa severa a crescut in ultimii ani, iar companiile aeriene iau masuri suplimentare de precautie – Getty Images

Subiecte abordate in articol: turbulenta aviatie siguranta companii aeriene reglementari

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Ultimele articole

8 raniti dupa ce turbulenta puternica a lovit un zbor qatar airways