20.2 C
București
25 iulie 2024

Romanii vor fi monitorizati prin telefoanele mobile incepand cu 2025 pentru a imbunatati serviciul 112

Citeste si ...

Incepand cu data de 8 ianuarie 2025, operatorii de telefonie mobila vor fi obligati sa trimita catre ANCOM date despre toate telefoanele conectate la retea, inclusiv detalii precum producatorul, modelul si versiunea sistemului de operare. Aceasta masura face parte dintr-un plan mai amplu de imbunatatire a serviciului de urgenta 112, care va permite localizarea mai precisa a apelurilor de pe telefoanele 4G si 5G prin introducerea tehnologiei IP.

Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a adoptat recent noi modificari care vizeaza schimbari tehnice in modul de transmitere a datelor din retelele operatorilor catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), administratorul sistemului 112, atunci cand se efectueaza un apel de urgenta. Scopul este de a localiza cu o precizie de cativa metri persoanele care suna la 112, folosind datele din telefoanele inteligente, nu doar informatiile din retea.

Pana in 2027, apelurile la 112 vor include voce, text si video

Potrivit oficialilor ANCOM, aceste schimbari deschid calea catre utilizarea unor servicii multimedia de comunicatii de urgenta bazate pe tehnologia IP. De exemplu, se vor putea implementa „servicii de conversatie totala”, care permit utilizatorilor sa treaca liber intre comunicarea vocala, text, video si alte medii, in functie de preferinte si nevoi. Termenul de implementare a acestor servicii multimedia la 112 este anul 2027.

Schimbarile au loc in contextul inchiderii treptate a retelelor 3G si 2G si a dezvoltarii retelelor 4G si 5G care folosesc tehnologia IP pentru transmiterea datelor. Imbunatatirile privind localizarea apelurilor la 112 se vor resimti pe masura ce noile solutii stabilite anul trecut prin legislatie sunt implementate la nivel national. Pentru o localizare cat mai exacta, este util ca utilizatorul sa detina un smartphone cu acces la internet, au precizat oficialii ANCOM.

Ce date despre telefoane vor fi transmise catre autoritati

Decizia ANCOM stabileste o noua obligatie pentru operatorii mobili de a trimite de doua ori pe an o situatie statistica cu terminalele conectate la retea. Aceasta va include:

  • Denumirea producatorului
  • Denumirea terminalului
  • Versiunea sistemului de operare (daca este disponibila)
  • Capabilitati precum VoLTE, 4G, 5G, GNSS
Citeste si...
Cum pot crevetii pistol sa revolutioneze energia nucleara prin fuziune?

Prima transmitere a acestor informatii trebuie facuta pana la 8 ianuarie 2025, pentru o data din perioada 1 august – 30 decembrie 2024. Datele vor fi utilizate pentru a evalua dinamic procentul terminalelor din piata capabile de localizari performante.

Cum functioneaza in prezent localizarea apelurilor la 112

Romanii vor fi monitorizati prin telefoanele mobile incepand cu 2025 pentru a imbunatati serviciul 112
Romanii vor fi monitorizati prin telefoanele mobile incepand cu 2025 pentru a imbunatati serviciul 112

In prezent, localizarea apelurilor la 112 se realizeaza pe baza:

  1. Caracteristicilor de acoperire a celulei GSM la care este conectat telefonul – furnizata in 99,9% din apeluri, dar cu arii de localizare mari (peste 12,5 km2 in 58% din cazuri si peste 50 km2 in 25% din cazuri).
  2. GPS-ului si senzorilor din telefoanele inteligente – localizarea AML este disponibila pentru aproximativ jumatate din apeluri, fiind dependenta de terminal si avand anumite limitari.

Noua configuratie va permite arii mult mai restranse, cu precizii de ordinul zecilor sau sutelor de metri, in functie de tehnologia mobila folosita. Practic, localizarea cu precizie se va realiza atat din telefonul mobil, cat si din retea.

Masurile adoptate recent vin in completarea schimbarilor de anul trecut pentru cresterea preciziei de localizare a apelurilor la 112. Se va asigura si accesul echivalent al persoanelor cu dizabilitati la serviciile de urgenta. Interconectarea prin comutare de circuite va ramane o perioada ca solutie de rezerva, pana la migrarea totala catre noile tehnologii.

Telefoanele inteligente cu functionalitati avansate contribuie in mod radical la imbunatatirea serviciului 112, permitand o localizare mult mai precisa a apelurilor de urgenta si introducerea unor noi capacitati multimedia. Desi ridica unele probleme de confidentialitate, aceste schimbari sunt menite sa sporeasca siguranta cetatenilor si eficienta interventiilor in situatii critice. Ramane de vazut cum vor fi respectate drepturile utilizatorilor odata cu implementarea acestor masuri de monitorizare.

Sursa imaginii: Dreamstime.com

Subiecte abordate in articol: localizare apeluri 112, monitorizare telefoane, date colectate, tehnologie IP

Bazat pe informatiile publicate de HotNews.ro si precizarile Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Moderarea comentariilor este activată. Poate dura ceva timp până ce comentariul tău va fi aprobat.

Ultimele articole