Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat ca Tarom va plati despagubiri pasagerilor afectati de anularea recenta a zborurilor companiei. Declaratia a fost facuta in contextul crizei actuale de la Tarom, cauzata de indisponibilitatea mai multor piloti, care a dus la anularea a zeci de zboruri si perturbarea planurilor de calatorie ale miilor de pasageri.
„Compania va plati despagubirile. Va trebui sa gaseasca banii pentru ca au tot dreptul cei care au pierdut cursele si cei care au fost si sunt in aceasta situatie sa primeasca despagubiri”, a afirmat Grindeanu intr-o interventie televizata la Antena 3 CNN. Ministrul a subliniat ca pasagerii afectati au dreptul legal la compensatii si ca Tarom trebuie sa identifice resursele financiare necesare pentru a acoperi aceste plati.
Criza de la Tarom si masurile de remediere
Situatia de la Tarom a escaladat rapid dupa ce 29 de piloti s-au declarat inapti de zbor, ducand la anularea a peste 30 de zboruri regulate doar luni, 8 iulie. Acest lucru a afectat mii de pasageri, multi dintre ei aflandu-se in vacanta sau avand planuri importante de calatorie.
Grindeanu a clarificat ca schimbarea conducerii Tarom nu este in atributiile sale directe, ci cade in responsabilitatea Consiliului de Administratie, conform legii 109. „Nu eu am dreptul de a schimba conducerea TAROM. Cei care sunt selectati prin legea 109 trebuie sa ia deciziile corecte. Consiliul de Administratie face acest lucru”, a explicat ministrul.
In ciuda acestui fapt, Grindeanu si-a exprimat speranta ca situatia se va normaliza cat mai curand posibil, posibil chiar de marti dimineata. El a facut apel la intelegere din partea tuturor partilor implicate, subliniind natura brusca a crizei si necesitatea unei rezolvari rapide.
Drepturile pasagerilor in cazul anularii zborurilor
Conform reglementarilor Uniunii Europene, pasagerii ale caror zboruri au fost anulate au dreptul la:
- Rambursarea costului biletului in termen de sapte zile
- Zbor de retur la punctul de plecare initial sau redirectionare spre destinatia finala
- Asistenta (mese, bauturi racoritoare, cazare hoteliera, transport intre aeroport si locul cazarii)
- Posibilitatea de a efectua apeluri telefonice gratuite sau de a trimite gratuit doua mesaje prin telex, fax sau e-mail
In plus, pasagerii pot solicita compensatii financiare, in functie de distanta zborului:
- 250 euro pentru zborurile de 1.500 km sau mai putin
- 400 euro pentru zborurile in interiorul UE de peste 1.500 km si pentru celelalte zboruri intre 1.500 si 3.500 km
- 600 euro pentru zborurile care nu intra in categoriile anterioare
Implicatii financiare pentru Tarom
Plata acestor despagubiri va reprezenta o lovitura financiara semnificativa pentru Tarom, o companie care se confrunta deja cu dificultati economice. Ministrul Grindeanu a subliniat ca, in ciuda acestor provocari, compania trebuie sa gaseasca resursele necesare pentru a-si respecta obligatiile fata de pasageri.
Expertii in aviatie estimeaza ca costul total al despagubirilor ar putea ajunge la sume considerabile, in functie de numarul exact de pasageri afectati si de distantele zborurilor anulate. Aceasta situatie ar putea pune o presiune suplimentara asupra bugetului companiei si ar putea necesita interventia statului, principalul actionar al Tarom.
Reactii si consecinte
Criza de la Tarom a generat reactii puternice din partea publicului si a oficialilor. Multi pasageri si-au exprimat frustrarea fata de situatie, in special cei care si-au vazut vacantele sau planurile de afaceri perturbate.
Partidul REPER a condamnat situatia, considerand-o o consecinta directa a incompetentei si clientelismului in gestionarea companiilor de stat. Ei au criticat coalitia PSD-PNL pentru modul in care a gestionat Tarom.
Sindicatul Unit TAROM, prin vocea liderului sau Narcis Pascu, a criticat declaratiile ministrului Grindeanu, acuzandu-l ca pune vina pe personal si nu pe factorii politici si pe actionarul majoritar.
Situatia de la Tarom ramane fluida, cu implicatii semnificative atat pentru pasageri, cat si pentru companie. In timp ce ministrul Transporturilor asigura ca despagubirile vor fi platite, ramane de vazut cum va gestiona Tarom aceasta criza financiara si operationala si ce masuri pe termen lung vor fi implementate pentru a preveni repetarea unor astfel de situatii in viitor.
Sursa imaginii: Getty Images
Subiecte abordate in articol: Tarom, despagubiri pasageri, criza aviatie, Sorin Grindeanu