Ultima actualizare: 6 iunie 2024
Terminalul intermodal de la Oradea, realizat printr-o investitie de 73,2 milioane de lei cu TVA din fonduri europene, a fost inaugurat miercuri cu sapte luni mai devreme fata de termenul prevazut. Situat langa statia CFR Episcopia Bihor, acesta faciliteaza transferul marfurilor intre calea ferata si cea rutiera, reprezentand un pas important in conectarea Romaniei cu vestul Europei.
Primele garnituri de marfuri au si sosit deja din Olanda la noul terminal, unde bunurile au fost descarcate si mutate pe TIR-uri pentru a fi transportate mai departe catre destinatii din Romania. Trenul a fost apoi reincarcat cu marfuri din tara trimise spre Europa de Vest.
O investitie majora din fonduri UE
Constructia terminalului intermodal a fost realizata de Primaria Municipiului Oradea printr-o finantare de 48,1 milioane lei cu TVA obtinuta prin Programul Operational Infrastructura Mare. Amplasata pe un teren de 14,5 hectare, infrastructura cuprinde doua linii ferate de cate 700 metri cu acces la reteaua nationala, platforme de incarcare-descarcare si retelele necesare transbordarii marfurilor.
Operarea terminalului va fi asigurata pentru o perioada de 10 ani de asocierea dintre firma clujeana Routier European Transport si compania olandeza Cabooter Intermodal BV, castigatoare a licitatiei organizate de Agentia de Dezvoltare Locala Oradea. Asocierea va plati o chirie anuala de 301.000 euro plus TVA si si-a asumat investitii de 2,48 milioane euro pentru functionalizarea platformei.
Conectarea Oradiei la Europa prin transport intermodal

Routier European Transport a anuntat deja cu entuziasm lansarea primului tren in noul terminal: „Acest proiect ambitios marcheaza un moment extraordinar pentru companie si pentru industria transportului intermodal din Romania. Lansarea acestui terminal reprezinta un pas important in conectarea Romaniei cu vestul Europei, facilitand un transport mai eficient si mai rapid pentru bunuri si servicii”.
Primul transport de tip „round trip” a sosit sambata trecuta din Venlo (Olanda), aducand 40 de remorci intermodale si cutii mobile. Dupa ce a fost descarcat si reincarcat cu marfuri din Romania, trenul a plecat inapoi spre Venlo in aceeasi zi.
Pentru inceput, terminalul va prelua patru transporturi feroviare saptamanale, marfurile fiind apoi distribuite in tara cu TIR-uri. Operatorul intentioneaza sa ofere si un al cincilea round-trip saptamanal altor transportatori si sa deschida platforma pentru trenuri operate de terti pe rute precum Oradea-Polonia, Oradea-Italia sau Oradea-Paris.
Perspective de dezvoltare a transportului feroviar de marfuri
Darea in functiune a terminalului intermodal de la Oradea cu sapte luni inainte de termen reprezinta o veste excelenta pentru transportatorii de marfuri din vestul tarii. Prin facilitarea transferului eficient intre calea ferata si cea rutiera si conectarea la coridoarele de transport europene, noua infrastructura are potentialul de a impulsiona semnificativ volumele de marfuri transportate pe cale ferata.
Pe masura ce tot mai multe companii vor aprecia avantajele transportului intermodal in ceea ce priveste costurile, viteza si impactul de mediu, terminale precum cel de la Oradea vor deveni verigi esentiale in lanturile logistice nationale si internationale. Ramane de vazut cum vor evolua aceste fluxuri in perioada urmatoare si ce alte proiecte similare vor mai fi dezvoltate pentru a spori competitivitatea transportului feroviar de marfuri in Romania.
Daca ti s-a parut interesant acest articol, te invitam sa il distribui si prietenilor tai si sa ne lasi un comentariu cu parerea ta despre perspectivele transportului intermodal in Romania!
Sursa imaginilor: Social Media
Subiecte abordate in articol: terminal intermodal Oradea, transport feroviar marfuri, finantare europeana, conectivitate Europa
*Articol documentat pe baza informatiilor furnizate de reprezentantii Routier European Transport SA si a datelor publice despre proiect.