Compania spatiala Blue Origin a lui Jeff Bezos a reusit sa lanseze cu succes prima misiune cu echipaj uman in ultimii doi ani. Capsula New Shepard a transportat sase persoane, inclusiv Ed Dwight – un fost capitan al Fortelor Aeriene SUA in varsta de 90 de ani – si cinci turisti spatiali, intr-o scurta excursie dincolo de linia Kármán, considerata inceputul spatiului cosmic.
Detalii despre zborul spatial al capsulei New Shepard
Dupa decolare de la Launch Site One din vestul Texasului la ora 17:36 (ora Romaniei), racheta a accelerat pana la o viteza de peste 3.000 de kilometri pe ora, de peste trei ori mai rapida decat viteza sunetului. Capsula a atins o altitudine de peste 100 de kilometri, permitandu-le pasagerilor sa experimenteze cateva minute de imponderabilitate si sa admire curbura Pamantului prin ferestrele cabinei.
Revenita in siguranta pe Pamant, misiunea NS-25 marcheaza un nou succes pentru programul spatial New Shepard, dupa esecul din septembrie 2022, cand racheta a luat foc in timpul unui test de lansare. In urma incidentului, Administratia Federala a Aviatiei (FAA) a cerut companiei Blue Origin sa efectueze 21 de actiuni corective, inclusiv reproiectarea motorului si schimbari organizationale.
„Astazi am demonstrat ca suntem gata sa continuam zborurile spatiale comerciale in siguranta,” a declarat Bob Smith, CEO al Blue Origin. „Misiunea NS-25 este un pas important inainte pentru industria turismului spatial.”
Cresterea interesului pentru turismul spatial
Zborul de astazi reprezinta a saptea misiune cu echipaj uman a Blue Origin, continuand tendinta companiilor private de a oferi experiente spatiale pentru turisti bogati. Desi costurile sunt inca prohibitive pentru majoritatea oamenilor, numerosi miliardari si celebritati au inceput sa cumpere bilete pentru zboruri suborbitale.
In ciuda accidentului din 2022, compania a primit peste 100.000 de rezervari pentru viitoare zboruri spatiale, conform unor surse din industrie. Preturile pentru un loc pe capsula New Shepard variaza intre 200.000 si 300.000 de dolari, in functie de misiune.
Tabelul de mai jos arata cateva dintre cele mai recente misiuni spatiale comerciale:
Companie | Misiune | Data | Pasageri |
---|---|---|---|
Blue Origin | NS-25 | 19 mai 2024 | 6 (inclusiv Ed Dwight, 90 ani) |
SpaceX | Inspiration4 | 16 sept. 2021 | 4 turisti spatiali |
Virgin Galactic | Unity22 | 22 mai 2021 | 6 (inclusiv Richard Branson) |
Desi costurile sunt momentan ridicate, expertii prevad ca turismul spatial va deveni mai accesibil pe masura ce tehnologia progreseaza si concurenta creste.
- Lansari mai frecvente si mai multe companii implicate vor duce la preturi mai mici per misiune
- Vehiculele reutilizabile precum rachetele New Shepard reduc costurile operationale
- Noi modalitati de propulsie precum motoarele nucleare ar putea eficientiza zborurile
Perspective pentru explorarea spatiala privata
Reusita misiunii NS-25 este un pas inainte important pentru Blue Origin si pentru intreaga industrie a zborurilor spatiale comerciale. Pe masura ce tot mai multe companii vor intra pe aceasta piata, putem astepta preturi mai accesibile si experiente spatiale imbunatatite pentru potentialii turisti. Explorarea spatiului nu va mai fi doar un domeniu rezervat agentiilor guvernamentale, ci se va deschide catre initiativa si inovatia sectorului privat. Impartiti aceasta stire cu prietenii interesati de explorarea spatiala si lasati un comentariu cu opiniile voastre despre turismul spatial!