Ultima actualizare: 6 iunie 2024
In urma cu cativa ani, Apple parea sa fie insa pe picior gresit in ceea ce priveste inteligenta artificiala (AI) generativa. Insa compania condusa de Tim Cook recunoaste acum ca trebuie sa-si schimbe strategia daca vrea sa recupereze rapid decalajul fata de competitori precum OpenAI si Google.
Apple a lansat asistentul digital Siri in 2011, cu mult inaintea rivalilor sai. Cu toate acestea, pana in prezent, caracteristicile companiei legate de AI au fost ingradite de procesarea excesiva a informatiilor pe dispozitivele mobile si de colectarea insuficienta de date. Desi lucrurile s-au facut in mod deliberat pentru a proteja confidentialitatea si securitatea utilizatorilor, acestea nu ofera intotdeauna cea mai buna experienta.
Schimbarea vine odata cu Conferinta Mondiala pentru Dezvoltatori Apple (WWDC) din 10 iunie, cand gigantul tehnologic va dezvalui noi functii de AI generativa si este gata sa faca schimbari indraznete.
Adoptarea modelelor lingvistice masive si a serviciilor cloud
Desi Apple va continua sa se bazeze pe procesarea locala – cu propriile modele lingvistice mari alimentand caracteristicile AI de pe telefoane si computere – compania pregateste si livrarea de servicii prin cloud. Potrivit rapoartelor, Apple instaleaza chipuri Mac de inalta performanta in centrele sale de date pentru a gestiona aceste functii online.
Aceasta miscare arata ca Apple recunoaste necesitatea de a evolua. Printre schimbari se numara:
- Imbunatatirea capabilitatilor vocale ale lui Siri, pentru o conversatie mai naturala
- Adaugarea de functii de „inteligenta proactiva” pentru a ajuta utilizatorii in viata de zi cu zi, precum:
- Rezumatizarea automata a notificarilor de pe iPhone
- Oferirea unui rezumat rapid al articolelor de stiri
- Transcrierea memourilor vocale
- Imbunatatirea completarii automate a calendarului si a sugestiilor de aplicatii
- Editarea inteligenta a fotografiilor cu ajutorul AI, desi aceste caracteristici nu vor impresiona pe cei care folosesc deja AI in aplicatiile Adobe.
Parteneriate cu OpenAI si Google pentru functii de chatbot
Elementul lipsa este un chatbot propriu. Tehnologia AI generativa a Apple nu este suficient de avansata pentru a lansa un echivalent al ChatGPT sau Gemini. Mai mult, unii dintre cei mai importanti executivi ai companiei sunt reticenti la ideea de a intra pe aceasta cale, din cauza controverselor generate de erorile chatbot-urilor la competitori precum Google.
Cu toate acestea, Apple stie ca utilizatorii vor cere o astfel de functie, asa ca se pregateste sa anunte un parteneriat major cu OpenAI la WWDC, prin care tehnologia startup-ului va fi integrata in iOS 18. OpenAI, condusa de Sam Altman, se grabeste acum sa asigure capacitatea de a sustine afluxul de utilizatori ai functiei sale de pe iPhone, din toamna acestui an.
Totusi, acest acord nu va fi suficient pe termen lung. Pentru a avea succes in AI, Apple va trebui sa construiasca propriul chatbot si sa-l integreze profund in produsele sale. Deocamdata, compania crede ca o combinatie intre caracteristicile AI proprii (atat pe dispozitive, cat si in cloud) si parteneriatul cu OpenAI vor fi suficiente.
Apple a purtat si discutii pentru a licentia chatbot-ul Gemini al Google pentru iOS 18, insa nu s-a ajuns la un acord inaintea WWDC.
Necesitatea unui motor de cautare propriu alimentat de AI
O alta provocare este modul in care Apple va gestiona cautarile online. Compania a luat in considerare de ani buni construirea unui motor de cautare propriu – posibil cu functii de confidentialitate care l-ar apropia mai mult de DuckDuckGo decat de Google sau Bing.
Avand in vedere alinierea stransa dintre cautare si AI, Apple ar trebui probabil sa reviziteze aceasta idee si sa avanseze cu propria tehnologie de cautare bazata pe inteligenta artificiala. Desi ar fi costisitor (Google plateste miliarde anual pentru a fi motorul de cautare implicit pe dispozitivele Apple), pe termen lung un astfel de motor propriu ar putea aduce mai multe beneficii.
Provocari privind ritmul de imbunatatire si lansarea de functii noi
In ultima saptamana, atat OpenAI, cat si Google au lansat noua etapa a eforturilor lor in AI, lasand Apple si mai mult in urma. Modelul GPT-4 al OpenAI poate purta conversatii de o naturalete uluitoare, poate pregati utilizatorii pentru interviuri de angajare, poate transmite sarcasm si chiar poate servi drept agent de relatii cu clientii. Tot ce este incredibil de impresionant – si intr-o oarecare masura inspaimantator. Google, la randul sau, integreaza profund AI generativa in motorul sau de cautare.
Se preconizeaza ca anunturile Apple privind AI proprie nu vor fi la fel de impresionante ca cele deja facute de OpenAI si Google. Executivii Apple au admis intern ca sunt in urma, iar exista temeri ca utilizatorii vor pune la indoiala noile caracteristici si nici nu le vor folosi. Desigur, Apple va pozitia abordarea sa AI (in afara chatbot-ului) ca fiind net diferita de cea a rivalilor.
Un motiv pentru care OpenAI si Google au luat-o inainte este viteza. Ei pot imbunatati rapid tehnologia AI si pot impresiona utilizatorii in mod constant. Intre timp, imbunatatirile aduse lui Siri si altor caracteristici Apple au venit cu pasi de melc.
Nu ajuta nici faptul ca Apple lanseaza o singura actualizare majora a iOS pe an. Pentru a tine pasul cu freneria AI, compania va trebui sa adauge caracteristici noi majore intr-un ritm mult mai rapid. Parteneriatul cu OpenAI si serviciile AI din cloud vor ajuta – dar deocamdata nu exista planuri pentru accelerarea ciclului de lansare iOS, cel putin in urmatorul an.
Cu toate acestea, Apple grabeste actualizarile hardware. In aceasta luna, a fost lansat noul iPad Pro cu chipul M4, care promite o procesare AI net imbunatatita. Iar chipul M4 va ajunge pe toate Mac-urile intr-o reinnoire completa a gamei pana in 2025. In septembrie, iPhone 16 Pro va primi si el o crestere semnificativa a puterii de procesare AI.
Insa imbunatatirile hardware pot face atat de mult. In analogia cu baschetul, chipurile si dispozitivele mai bune ii vor ajuta pe cei de la Apple sa inscrie cusuri simple si aruncari libere. Dar pentru a recupera cu adevarat terenul pierdut, compania va trebui sa inceapa sa marcheze cosuri de la distanta. Aceasta va veni din lansarea de caracteristici AI de ultima generatie si imbunatatirea lor – intr-un ritm mai alert decat cel obisnuit.
Aceasta schimbare de atitudine va fi necesara la Apple: chiar viitorul business-ului ar putea depinde de ea.
Sursa: Bloomberg
Sursa imagini: Getty Images
Subiecte abordate in articol: Apple, Inteligenta Artificiala, Dezvoltare Software, Tehnologie