Știrile false si inselatoare ameninta sa submineze increderea cititorilor in mass-media. Un site local de stiri din San Francisco a fost dezvaluit ca foloseste nume fictive si biografii false pentru a semna articole generate de inteligenta artificiala (AI), oferindu-ne o privire ingrijoratoare asupra viitorului sumbru al jurnalismului.
Hoodline, un site care acopera stirile din San Francisco si alte 24 de orase din tara, a atribuit o serie de articole unor presupusi „autori” precum Nina Singh-Hudson, Tony Ng, Leticia Ruiz, Eileen Vargas si Eric Tanaka. Insa aceste nume sunt complet fictive, fiind simple etichetari pentru continut generat de AI, dupa cum a recunoscut Zack Chen, proprietarul companiei Impress3 care detine site-ul.
Furnizorii de stiri incearca sa pacaleasca cititorii
Textele aparent „scrise” de acesti autori falsi par a fi de fapt continut reciclat din alte surse media, comunicate de presa si buletine ale autoritatilor. Singurele indicii ca aceste articole nu au autori reali sunt un mic iconite „AI” si un disclaimer ingropat in subsolul paginii web. Biografiile si pozele pretinsilor scriitori au disparut recent de pe site.
Hoodline nu este singura publicatie care a incercat recent sa insele cititorii cu autori fictivi – vedeti si cazurile Sports Illustrated si CNET. Aceste practici submineaza grav increderea intr-un mediu jurnalistic deja haotic, a avertizat Hannah Covington, director pentru continut educational la News Literacy Project.
„Incercand sa foloseasca nume care suna omenesti, ei incearca sa pacaleasca sistemul si sa profite de increderea cititorilor”, a spus Covington. In contextul cresterii rapide a continutului generat de AI, ea a adaugat: „Este important sa reamintim oamenilor: Nu lasati tehnologia AI sa va submineze vointa de a avea incredere in ceea ce vedeti si auziti.”
Transparenta este esentiala pentru increderea cititorilor
Inteligenta artificiala poate avea un loc util in redactiile de stiri, dar numai cu transparenta deplina. De exemplu, Bloomberg News publica articole automate despre rapoarte financiare, insa acestea sunt clar etichetate cu mentiunea „Bloomberg Automation”.
„Transparenta este cheia”, a declarat Florent Daudens, purtator de cuvant la organizatia de cercetare in AI Hugging Face. „Cea mai importanta moneda cu cititorii este increderea.”
Ca fost reporter local in San Francisco, descoperirea acestor nume de autori false m-a nelinistit profund, asa ca l-am contactat pe Chen pentru a-i auzi punctul de vedere. Conversatia nu mi-a ridicat deloc moralul.
Detaliu | Explicatie |
---|---|
Chen, in varsta de 35 de ani, a aparat folosirea numelor false | Spunand ca vrea sa creeze „persoane AI” care eventual „sa-si formeze propriul public”, poate chiar sa devina prezentatori TV. |
Fiecare „persoana AI” are un „stil unic” | Potrivit lui Chen, „un fel de – probabil nu e cuvantul potrivit – stil de personalitate”. |
Site-ul a eliminat pozele si bio-urile inainte de dezvaluirea presei | Insa adauga deja iconite „AI” discrete langa numele false. |
Hoodline este „profitabil” si angajeaza jurnalisti | A sustinut Chen, desi pare sa contravina practicile etice. |
Inventii de autori, contra valorilor jurnalismului
Inventarea de autori contravine standardelor jurnalistice fundamentale de acuratete si transparenta. Dar Chen a insistat: „Nu cred sincer ca ceea ce facem noi contrazice valorile jurnalismului.”
„Suntem avangarda unui trend care ar putea deveni mai raspandit, intimidant sau nu”, a adaugat el.
Indiferent daca realitatea virtuala pe care o construieste Chen va atrage sau nu un public fidel, practica de a ascunde originea artificiala a continutului in spatele unor identitati fictive risca sa adanceasca criza de incredere in mass-media traditionala. Pe masura ce inteligenta artificiala devine din ce in ce mai sofisticata si omniprezenta in lumea stirilor, este esential ca jurnalistii si editorii sa ramana dedicati unor standarde etice solide de transparenta si onestitate. Altfel, viitorul dezolant al jurnalismului prevestit de cazul Hoodline ar putea deveni o realitate mult prea apropiata.
Sursa: Bloomberg
Sursa imagini: Unsplash
Subiecte abordate in articol: jurnalism, AI, etica, transparenta, incredere